Margaretha Meyboom en haar ‘heerlijke idealisten’

Margaretha Meyboom en haar favoriete bezigheid: schrijven!

Als ik me eenmaal in het leven van Margaretha Meyboom verdiep, laat het me niet meer los. Wat een fascinerende vrouw! In Rijswijk is ze bekend om haar ‘Coöperatieve Huishoudvereeniging Westerbro’ aan de Kleiweg, nu Sir Winston Churchilllaan. Vijfentwintig jaar heeft die het uitgehouden, van 1904 tot 1929, langer dan ‘Walden’ van Frederik van Eeden. Meyboom heeft veel Scandinavische literatuur vertaald, in talloze redacties gezeten, zélf veel geschreven en geparticipeerd in het bestuur van een aantal coöperatieve bonden. Het woord ‘coöperatie’ lag op haar lippen bestorven. Margaretha Meyboom en haar ‘heerlijke idealisten’ is het resultaat van enkele maanden intensief historisch onderzoek. Op 2 april 2020 heb ik het artikel herzien.

About Frans Holtkamp

Op 1 mei 2010 kon ik een punt zetten achter mijn werk. Ik kan nu zelf de dag indelen. Heerlijk! De morgen besteed ik aan hersenwerk: de krant lezen, puzzels maken en lezen. Regelmatig schrijf ik een essay of artikel na het lezen van een spraakmakend boek. Dat plaats ik op deze blog of op www.fransholtkamp.nl 'Woorden voor het leven', mijn 'boekenkast on line'. De middag staat in het teken van beweging: mijn voorkeur gaat uit naar wandelen en fietsen. Meestal gaat de camera mee. Foto's plaats ik op het net. Ga maar eens met de cursor naar het vierkantje met het rode en blauwe bolletje links van deze tekst (bovenaan, onder Verified Services). Er verschijnt een pagina uit mijn 'fotoboek' op Flickr. Klik 'Photostream' aan en dan .....!
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.